domenica 12 marzo 2017

Taroub طروب








طروب (1 يونيو 1937 - )، مغنية لبنانية من أصل شركسي. وهي تحمل الجنسية الأردنية اشتهرت في الستينات والسبعينات من القرن الماضي كممثلة سينمائية ومغنية. اسمها ألحقيقي أمل إسماعيل جركس، تزوجت لفترة من المطرب اللبناني الفلسطيني محمد جمال وكونت معه ثنائيا فنيا. ارتدت الحجاب و اعتزلت الفن عام 1990

ترعرعت في عائلة فنية، فقد كان لوالدتها صوت جميل، كما كانت عازفة جيدة على آلة العود، وشقيقتها مغنية كذلك عرفت أوج شهرتها في الستينات وكانت تدعى "ميادة" كان لها لون خاص وهو الاستعراضي الخفيف حققت به بعض النجاح. انطلقت مسيرة أمل الفنية وهي طفلة في الأربعينات من خلال إذاعة الشام وبرنامج "ألوان" الذي قدمها للجمهور من خلال الغناء، وبعد هذه التجربة الأولى غيرت اسمها من أمل إلى طروب

عرفت طروب شهرتها خاصة بفضل الثنائي الغنائي والتمثيلي الذي كونته مع زوجها الفنان محمد جمال (اسمه الحقيقي جمال الدين محمد تفاحة)، حيث كانا يعرفان بـ "جمال الطروب"، وكانت أول أغنية لهما "قول كمان"، أما أول عمل سينمائي فكان "الأرملة الطروب" عام 1963. وتواصلت نجاحاتهما السينمائية لمدة 15 سنة قبل أن ينفصلا بسبب غيرة محمد الشديدة عليها لتكون لها من بعده عدة قصص حب وعلاقات ومنها بممثل لبناني يدعى فواز حركة وبمهندس معماري مصري والموسيقار الراحل فريد الأطرش الذي رفضت الزواج به، والنجم العالمي عمر الشريف والممثل الهندي سونيل ضاض وحتى قيل أنها رفضت الزواج من العندليب الأسمر عبد الحليم حافظ

وتعاملت طروب خلال مشوارها مع ألمع الأسماء في مجال السينما والموسيقى نذكر منهم: فريد ألأطرش في أغنية "عالكرنيش"، إسماعيل يس في فيلم "العقل والمال"، دريد لحام في بعض الأفلام الغنائية منها فيلم "المزيفون"، وسعاد حسني من خلال فيلم "هاء 3" عام 1961، وقد أدتا مع بعضهما أغنية "أحنا الثلاثة وهم الثلاثة" في الفيلم. كما كانت طروب من السباقات في الساحة الغنائية العربية بالغناء بلغات مختلفة، فقد كانت تجيد اللغة التركية نظراً لأصولها. وقد غنت بهذه اللغة العديد من الأغاني لعل أشهرها أغنية "كوربان"، كما كانت كثيراً ما تضيف لأغانيها باللغة العربية مقاطع بالتركية.

أقامت طروب سنوات طويلة في بيروت وتحديداً في منطقة الظريف وكورنيش المزرعة، لكنها وبسبب أحداث لبنان الدامية كانت تتنقل بين تركيا ومصر وأميركا إلى أن باعت كل ما تملكه في لبنان لتستقر نهائياً في القاهرة، قبل أن تعتزل الفن في بداية التسعينات، وهي تملك في رصيدها مئات الأغاني الناجحة وعشرات الأفلام التي تبقى في الذاكرة















Taroub (real name: Amal Ismael Kharkiss) is a singer and actress born June 1, 1938 (in 1937, according to some sources). Although she is considered a Lebanese singer her origins belong to other places. Her is in fact a family of Circassian origin who has settled in Syria in the early 1800s to escape the conflict raging in the region. She grew up in Damascus, was followed in her musical studies from the mother Khaleda Zadeh, discreet Oud player , who gave her a hearing during the early '50s at the Cinema Theatre in Al-Nasr headed by Abdel-Hadi Bakkar. She was noticed by Adel Abu Shanab who invited her to join the choir Radio Damascus in 1955.

In the second half of the '50s she meets by chance Mohammed Jamal, Lebanese singer and composer of Palestinian origin, with which will give birth to a brotherhood of love (they married in 1957) and then musical. The duo, known by the name of Jamal al Taroub, will produce a successful series of songs that will become famous all over the Arab world. These are the years of what will be called "United Arab Republic", the political and cultural union settled between Syria and Egypt. Taroub will take an active part in this initiative and travels to Cairo in a cultural exchange project. With her husband Jamal appears in various movies of Egyptian industry film that decreed the success of the couple under a truly captivating stage presence, handsome green-eyed him and sexy girl with golden curls her.

The couple's partnership ends in divorce occurred in 1964. Mohammad Jamal resented the attention received by Taroub by its masculine fans. Add to this a certain frivolity of the singer which were attributed different flirt (among the most egregious ones with Farid Al-Atrache and Abdel-Halim Hafez) and it is understandable the jealousy that gripped her husband.


Artistically the fact creates many problems for Taroub that depends, as far as the writing of the songs, from her husband. Mohammad Jamal as a farewell gesture gives to the ex-wife three songs, including "Al-Kournish" which will be taken up successfully by Farid Al-Atrache.

The career of the singer goes on in the world of film and music. Her presence vaguely flirtatious makes it suitable for various films (Lebanese and Syrian) that may be reported under the categories of sexploitation, humorous comedies and vaguely erotic. She continues her success and in 1973 released her solo album titled simply "Taroub". For all the 70 Taroub produces songs from different backgrounds that have consolidated her fame among the public. 


All that remains almost never permanently in place.

After the Yom Kippur War in 1973 she left Egypt and moved to Lebanon. Leave Lebanon for the United States at the beginning of the civil war in the early 80s. Following several peregrinations between Jordan, Turkey and Lebanon, she unravels all her belongings in lebanon and will move permanently in a residential neighborhood on the outskirts of Cairo, having become too competitive the Lebanese music scene and populated by new divas on the rise.
In the early 90s she will retire from the scene and arouse huge stir when near the end of the millennium will choose to wear the 'hijab' (Islamic veil).


A comprehensive history of the Jamal / Taroub torque can be found at the beautiful blog the audiotopia.
 

Here you can find a part of the filmography of Taroub.


The discs contained in this post examine the only solo career of Taroub


















Taroub (vero nome: Amal Ismael Kharkiss) è una cantante e attrice nata il primo di giugno del 1938 (nel 1937, secondo alcune fonti ). Anche se viene considerata una cantante libanese le sue origini appartengono ad altri luoghi. La sua è infatti una famiglia di origini Circasse che si è stabilita in Siria agli inizi del 1800 per sfuggire ai conflitti che imperversavano nella regione di appartenenza . Cresciuta a Damasco, è stata seguita nei suoi studi musicali dalla madre Khaleda Zadeh, discreta suonatrice di Oud, che le ha procurato un audizione nel corso dei primi anni ‘50 presso il Cinema Teatro di Al-Nasr diretto da Abdel-Hadi Bakkar. Viene notata quindi da Adel Abu Shanab il quale la invita a far parte del gruppo corale Radio Damasco nel 1955.
Nella seconda metà degli anni ‘50 incontra per puro caso Mohammed Jamal, cantante e compositore libanese di origini palestinesi, con il quale darà vita ad un sodalizio prima amoroso (lo sposerà nel 1957) e quindi musicale . Il duo, conosciuto con il nome di Jamal al Taroub, produrrà una serie fortunata di brani che diverranno famosi in tutto il mondo arabo. Sono gli anni di quella che sarà chiamata “Repubblica araba unita” , l’unione politica e culturale stabilitasi tra Siria ed Egitto. Taroub partecipa attivamente a questa iniziativa e si reca al Cairo in un progetto di scambio culturale. Con il marito Jamal appare in vari film dell’industria cinematografica egiziana che decreteranno il successo della coppia in virtù di un presenza scenica davvero accattivante, bel giovane dagli occhi verdi lui e ragazza sexy con riccioli d’oro lei.

Il sodalizio della coppia termina con il divorzio avvenuto nel 1964. Mohammad Jamal mal sopportava le attenzioni ricevute da Taroub da parte dei suoi fan di genere maschile . A questo si aggiunga una certa frivolezza della cantante alla quale sono stati attribuiti vari flirt ( I più eclantanti quelli con Farid Al-Atrache e Abdel-Halim Hafez) e si capisce la gelosia che attanagliava il marito .

Sotto il profilo artistico il fatto crea non pochi problemi a Taroub che dipende , per quanto riguarda la stesura dei brani, dal marito . Mohammad Jamal come gesto d’addio regala alla ex consorte tre brani , tra questi “Al-Kournish” che sarà ripreso con successo da Farid Al-Atrache.

La carriera della cantante prosegue nel mondo del cinema e della musica . La sua presenza vagamente civettuola la rende adatta a varie pellicole (libanesi e Siriane) che potrebbero essere annoverati nella categorie di sexploitation, commedie umoristiche e vagamente erotiche . Continua a mietere successi e nel 1973 realizza il suo album solista intitolato semplicemente “Taroub” . Per tutti gli anni ‘70 Taroub produce brani di varia estrazione che consolidano la sua fama tra il pubblico .

Non rimane quasi mai stabilmente in luogo.


Dopo la guerra dello Yom Kippur nel 1973 abbandona l’Egitto per trasferirsi in Libano. Lascia il Libano per gli Stati Uniti all’inizio della guerra civile nei primi anni ‘80 . In seguito a varie peregrinazioni tra Giordania , Turchia e Libano, si disferà di tutti i suoi averi libanesi e si trasferirà permanentemente in un quartiere residenziale alla periferia del Cairo, essendo divenutà la scena musicale libanese troppo competitiva e popolata da nuove dive in ascesa.
All’inizio degli anni ‘90 si ritirerà definitivamente dalle scene e desterà immenso scalpore quando verso la fine del millennio sceglierà di indossare l 'hijab' (Il velo islamico).

Un esauriente storia della coppia Jamal/ Taroub si può trovare presso il bellissimo blog the audiotopia.


Qui   invece si puo trovare una parte della filmografia di Taroub.

I dischi contenuti in questo post prendono in esame la sola carriera solista di Taroub










Taroub  طروب   -  Taroub  ( 1973 ) طروب




A1 Kermalak Ya Bou Mahmoud كرمالك يا بو محمود
A2 Al Gorh El Awal الجرح الأول
A3 Ala Bali طروب - على بالي
A4 Kaddamt El Saa قدمت الساعة
B1 Aman Doctor أمان دكتور
B2 Ya Teir Ya Mu'addi يا طير يا معدي -
B3 Al Chamsie الشمسية
B4 Ya Bou Ouyoun يا بو عيون



HERE




Taroub  طروب   -  Taroub  ( 1974 ) طروب



A1 Rah El Taab راح التعب
A2 Habibi Safar حبيبي سافر
A3 Qechr El Bendek قشر البندق
A4 Mawakeb Essobh مواكب الصبح
A5 Ahla wa sahla Bil Ahbab اهلاً وسهلاً بالاحباب
B1 Ana Msafra Waddiouni انا مسافرة ودعوني
B2 Fawer Ya Edri فاور يا قدري
B3 Allemni Tabaak علمني طبعك
B4 Kourbane كوربان
B5 Al Korniche عالكورنيش


HERE



Taroub طروب - Al Kornich عالكورنيش




A1 Al Kornich  عالكورنيش
A2 Al salheya عالصالحية
A3 Ya khty Khatabuny يا ختي خطبوني
A4 Ya Ammy Yaaqoub يا عمي يعقوب
A5 Tall El Arayes
A6 Abo Ahmed ابو احمد 

B1 Ya Hallaq ياحلاق
B2 Othman Agha عثمان آغا
B3 Sabreya صبرية
B4 Ayoub ايوب
B5 El Hob min Allah الحب من الله
 


HERE





Taroub  طروب   -   Joud Alaya   جود عليّ





A1 Joud Alaya جود علي 

A2 Balad El Habayeb بلد الحبايب 
A3 Ya Habibi يا حبيبي 
B1 Wahawi Ya Wahawi وحوي يا وحوي 
B2 Bichoufni Biamel Nassi بشوفني بيعمل ناسي 
B3 Il Bossa Al Khad البوسة عالخد

HERE




Taroub  طروب   -   Ya Moustafa  يا مصطفى





01 Ya Moustafa يا مصطفى 

02 Ya Bayaa El Ward يابياع الورد 
03 Sababyen El Shay صبابين الشاى 
04 Walahy La Kesho Ha El Asfor والله لاكشه هالعصفور 
05 Ala Gesr El Mesayeb على جسر المسيب 
06 Alby Ramany قلبى رمانى 
07 Goor El Shoda جور الشوده 
08 Tayreen Lel Shook طايرين للشوق 
09 Zayeno El Denya زينوا الدنيا 
10 Ahlan Wa Sahlan اهلا وسهلا 
11 Ghandara غندره 
12 Ya Sety Ya Khetyarah ياستى ياختياره 
13 Gala Gala جلا جلا

HERE




Taroub  طروب   -   The Arab Tunes Selection




01 Qechr El Bendek قشر البندق
02 Goor El Shoda جور الشوده
03 Ya Bayaa El Ward يابياع الورد
04 Shik Shak Shuk شك شاك شوك
05 Wahawi Ya Wahawi وحوي يا وحوي
06 Habibi Safar حبيبي سافر
07 Joud Alaya جود علي
08 Othman Agha عثمان آغا
09 Habibi Safar حبيبي سافر
10 Mawakeb Al sobh مواكب الصبح
11 Ala Gesr El Mesayeb على جسر المسيب
12 Ya Mal al shams مال الشام
13 El Hob min Allah الحب من الله
14 Qashr al Bunduk قشر البندق
15 Kaddamt El Saa قدمت الساعة
16 Ahlan Wa Sahlan اهلا وسهلا
17 Al Qamar Tala القمر طالع



HERE






Taroub طروب - The Singles







01 Al Qamar Tala ا لقمر طالع
02 Ya mal el sham يا مال الشام
03 Abu Zyd al Halaly ابو زيد الهلالي
04 Al Korniche عالكورنيش
05 Ya khti Khatabuny يا ختي خطبوني
06 Ya Hallaq ياحلاق
07 Ala Bali طروب - على بالي
08 Porompom Pom ستّي الختيارة
09 Soussma Soussma صوصما صوصما
10 Ah ya Rit اه ياريت
11 Ya Teir Ya Mu'addi يا طير يا معدي -
12 Al Gorh El Awal الجرح الأول


HERE



Taroub (1968) طروب from TheCaroVan on Vimeo.

2 commenti:

  1. شكرا جزيلا على رفع شريفة ولو سمحت اصلح رابط الاغانى السنجل لطروب

    RispondiElimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...