domenica 27 aprile 2014

Osloob اسلوب - Fasl ف/صل










Osloob, from the Palestinian rap group Katibe 5, has brought together rap artists from all corners of the Arab world to create the groundbreaking Fasl (Separation).

From across the Arab world, the album has gathered together rap singers, musicians, poets, and vocalists in a piece of work that “breaks geographical boundaries” and unites the shared and individual thoughts, frustrations, and dreams of young Arabs.

The album was released on YouTube and Facebook so as to make it easily accessible and to circumvent the commerciality of the music industry.

The album was produced and composed by “Osloob” (Amr), one of the members of Katibe 5, who first entered the rap arena 14 years ago.

He is now expanding his work to collaborate with singers and musicians in various regions of Palestine, Jordan, Lebanon, and Syria.

In an underground studio close to the Burj al-Barajne refugee camp, Amr sits amid posters of Che Guevara, Bob Marley, Abu Ammar, and Dalal Mughrabi and her comrades.
There, he spent six months recording the initial layer of the rap album. He then sent the music that he composed to the artists, and they in turn recorded their own words over the music.

The album turned out to be one continuous track, where each participating artist raps their contribution to the album. The lyrics and style vary according to the particular concerns of each artist.

“Our ability to communicate with one another is legendary,” says Amr, who sees the album as a force that breaks down boundaries and borders.

He adds that a “Jerusalemite” (Fadi Taweel) from the band Ijtiyah played a major role in bringing the various artists together by communicating with rappers in Gaza, Ramallah, Amman, and Irbid.

“A rapper has something that he needs to say or a story that he wants to tell. It is not merely singing,” Amr insists.

He notes that the Arab region is witnessing serious and mature attempts at rap “that are not just using simplistic rhymes and do not use empty phrases or words in order to fill gaps.”

He believes that the revolutions and protests that some Arab countries are witnessing have inspired many rappers and have given rise to a new generation of artists. He adds, “however, the Arab world is still slow to absorb rap.”

A few Arab rappers have succeeded in bringing this genre closer to the people and Arabizing it through their mastery of the language, which is not an easy task.

It is just as hard, he notes, to introduce the sounds of local instruments in order to add a flavor of the region to the music.

Successful and honest attempts in Arabic rap have emerged from the heart of deprived neighborhoods in various parts of the Arab world. These are neighborhoods that resemble those where rap emerged in the US, and later in Europe.

In Fasl, Katibe 5’s Shahed Ayan opens with: “You commit a crime called struggle, your name is placed on an assassination list/guilty of resisting occupation, guilty of bearing arms, of waging a battle of existence, guilty of existence.”

He is then followed by one rapper after the other, each one presenting the story of their neighborhood, homeland, and other concerns.

The participants are: Turabiya (Rasasa and Kaz – Jordan), Ijtiyah (Maqdisi and Watan – Jerusalem), Katibe 5 (Shahed Ayan, Abdel Jabbar, and Osloob – Beirut), and I-Voice (Palestine), in addition to Rami Jabine (Ramallah), Khaled Marara and Mohammad Antar (Gaza), Edward (from Fareeq al-Atrash – Beirut), Rayess Bek (Beirut), and Sati (Jordan).

The large number of rap artists participating in Fasl bring out a wide range of concerns from every region of the Arab world. But the rappers featured unanimously agree on one central issue – the Palestinian cause.

(Source: http://english.al-akhbar.com)



 

تبدأ أسطوانة "أسلوب" الجديدة (ف/صل) بتصريح جريء. بعد مجرد ثوان من بدايتها، نسمع صوت فتاة صغيرة تعلن إعجابها قائلة: ‪'‬يا له من أسلوب رائع!‪.'‬ هذا تصريح من العيار الثقيل يتعرض له المستمع قبل أن يتبين له خير الاسطوانة من شرّها. ولا بد أن بداية كهذه كفيلة بوضع الكثيرين في وضع دفاعي، سرعان ما ينقلب هجومياً. ولكن أسلوب يسقط هذا التصريح بثقة وخفة ظل كفيلة بأن تجعل أنكد المستمعين وأعتاهم من أصحاب المنافس المحمضة حملا وديعاً مسالماً، لا بل سيجد نفسه موافقاً على حكم الطفلة، ذلك أن رأسه يهتز مع الإيقاع قبل أن تسنح له الفرصة بتكوين رأي.

هذه الثقة يبررها "أسلوب" مرّات عدة خلال الأسطوانة. سواءً كان الموضوع من ناحية جودة الإيقاعات نفسها، أو الرؤية المتكاملة للأسطوانة. "أسلوب" ينجح باستيعاب كل المتعاونين معه ضمن إطار رؤيته للعمل، وإن كان يبدو أن الأولويّة في الأسطوانة هي للإيقاع. يذكّرنا أسلوب هنا بـ RZA المنتج والعقل المدبّر الذي يعود له الفضل في صعود فريق Wu Tang Clan. "رزا" تمكّن من جمع هذا الفريق ذو المواهب الفذة والشخصيات الصعبة (أمثال أول ديرتي باسترد وميثود مان) وإبقائهم على نسق واحد ورؤية واحدة لسنوات خمسة، غيّروا فيها مشهد الراب الأمريكي إلى الأبد. وكما هو RZA في فريق الووتانج، نجد أن‫ أسلوب يبني بنجاح اسطوانة تنسجم فيها بسلاسة العديد من المواهب. موضوع الأسطوانة ظاهريّاً يبقى هو أسلوب أسلوب، مما يمكن الأسطوانة من حمل ثيمات أعمق من دون إجهاد ومن دون أن تحاضر على المستمع، كما نجد في الكثير من أسطوانات الراب الأخرى. في أحد "الفصول"، كما تسمّى أجزاء هذه الأسطوانة، نسمع التالي: "آسف، كنت فقط أنوي التعرف على أسلوبك". يستخدم أسلوب هذه وغيرها من عيّنات ذات صلة بثيمة الأسطوانة تفاجئ المستمع وتضفي جانباً مرحاً على عمل يعالج مواضيع جادّة.

في الفصل 11، نجد أسلوب ومقدسي يتلاعبان بالكلمة والإيقاع بحنكة. يبدأ الفصل بمقطع راب يبدو عشوائيّاً حتى يدخل إيقاع أسلوب، ونكتشف أن الجمل في الواقع منظومة وإيقاعها مضبوط. تبيّن هذه الأغنية ارتباط الراب وعلاقته بالإيقاع، على عكس الشّعر الذي يعتمد على إيقاعه الداخلي. في نهاية العمل يتعاون أسلوب مع عازفة الناي نيسم جلال ليخلقا فصلاً ‪ من أفضل ما هو على الأسطوانة. هو لحن يبدو مألوفاً، ولكن الثنائي يعالجه هنا ببراعة، خالقاً منه ما هو أصلي وجديد

أسلوب قبض على شيء ثمين: وهو توظيفه للمخزون الثقافي من أغانٍ شعبيّة وبرامج تلفزيون وقصائد - ولقد رأينا تطبيقات ناجحة سابقة على هذا - وإعادة معالجتها بحيث تصبح جديدة وأصلية. بنى أسلوب أسطوانة كاملة وموحّدة من هذا المخزون الثقافي الذي تغوص تراكماته عميقاً في نفس المستمع،‪ ‬تذكرنا بما كان دارجاً في الثمانينيّات وأوائل التسعينيّات من الخطاب السياسي في وسائل الإعلام ومناهج التدريس قبل أوسلو. في هذه العيّنات، يغطي أسلوب مساحات شاسعة، فهو ينتقل من أم كلثوم في البداية إلى فيلم المخدوعون ثم أليس كولترين ومنها إلى مسلسات كرتونيّة مثل ساسوكي وصقور الأرض والرحّالة الصغير، ثم يعود إلى الشّعر العربي المعاصر وجيل إيفانز.

الألحان في هذا العمل تشد المستمع وتعيده إلى الأسطوانة مرات عديدة، ولكن القليل من الكلمات تعلق بالذاكرة. هل هذا نتيجة معترك الشكل والمعنى في الراب (كما في أي فن آخر)؟ إذا اعتبرنا - بتبسيط - أن الشكل يكون في الإيقاع، والمعنى يقع في الكلمة، يمكن أن نقول هذا. ولكن الثنائيّة هنا أعقد. الشكل ليس محصوراً في الإيقاع، كما المعنى لا يكون محصوراً في الكلمة. الشكل والمعنى لا يفترقان ويقع أحدهما في الآخر. من الممكن أن قدرة أسلوب على تأليف هذه الأسطوانة المتناسقة، رغم هذا العدد الكبير من المتعاونين، كان على حساب السطر الشعري في ف/صل بما يحمله من شكل ومعنى، وصبّ في جودة الإيقاع شكلاً ومعنى.

التجديد الثقافي والتغيير لا يأتيان من الخارج، ولا يأتيان من نسخ أشكال غربيّة عالميّة. أسلوب ورفاقه في كتيبة 5 يفهمون هذا جيداً. التجديد يأتي من الغوص في تراكمات الثقافة نفسها والبناء عليها، وإن كان هذا تحت تأثير أعمال عالميّة، ولكنّه لا ينسلخ أبداً عن محيطه ولا يتمايز عنه. لا بل يحتضنه ويتعمّق به، وبالتالي يكون أصليّاً ونزيهاً. في ف/صل، ينجح أسلوب بأن يمنحنا 23 دقيقة متواصلة من ألحان بنيت من الثقافة العالميّة وأشلاء ذاكرتنا الجماعيّة.


(Source: http://www.ma3azef.com)







 

 Osloob : Una separazione che riunisce




Tra la fine de 2011 e l'inizio  del 2012  , Osloob , produtore del gruppo   Katibe 5 , ha riunito  cantanti rap , musicisti e poeti   da tutti gli angoli del mondo arabo per dare vita ad un progetto  che , per usare  parole sue : " rompe i confini geografici " e unisce i pensieri comuni e individuali , le frustrazioni , i sogni dei giovani arabi . L'idea si è concretizzata in un album intitolato "Fasl", Separazione. Al fine di rendere facilmente fruibile il progetto e con il chiaro intento di aggirare le logiche commerciali dell'industria musicale , l'album è stato reso disponibile in rete tramite il canale Youtube e la piattaforma musicale Soundcloud.
 

Prodotto, pensato e composto interamente da Osloob In uno studio Underground nei pressi   di Bourj el-Barajneh (il campo profughi palestinese situato nei sobborghi di Beirut), il progetto ha richiesto sei mesi di duro lavoro. Una volta realizzate, le tracce audio sono state inviate ai cantanti prescelti che hanno sovrainciso le parti vocali.

L'album si presenta come una traccia continua della durata di circa 23 minuti nella quale  ogni artista partecipante rappa il suo  contributo . Stile ed intonazione variano a seconda  delle particolari preoccupazioni di ogni artista ."La nostra capacità di comunicare l'uno con l'altro è leggendaria ", dice Osloob , che vede l'album come una forza  capace di abbattere confini e frontiere .
" Ogni  rapper ha qualcosa che sente il bisogno di dire o una storia che vuole raccontare.Questo è un fatto che non può essere definto semplicemente  cantare . La regione araba sta assistendo a tentativi seri e maturi di realizzare musica  rap . Non vengono utilizzate frasi vuote o rime semplicistiche per colmare le lacune".

Pur ritenendo che gli sconvolgimenti politici dell'intera regione hanno ispirato molti rapper dando vita ad una nuova generazione di artisti, Osloob  considera  il mondo arabo ancora molto lento nell'assorbire la musica hip hop.
"Pochi rapper arabi sono riusciti a portare questo genere  vicino alla gente arabizzandolo attraverso la padronanza della lingua . Il compito non è davvero facile  .Altrettanto difficile è introdurre i suoni degli strumenti locali al fine di aggiungere un sapore regionale a questa musica" . 


Ogni brano dell'album ha come titolo semplicemete  il nome del suo interprete .
Il progetto , dopo la breve introduzione , si apre con i pezzo di Shahed Ayan  ( Appartenente come  Osloob al  gruppo Katibe 5)   : "Tu commetti un crimine chiamato lotta , il suo nome viene inserito in una lista criminale / colpevole di resistere all'occupazione , colpevole di portare   armi , di condurre una battaglia per la vita , colpevole di esistere"....una vera e propria dichiarazione di intenti.
A questo seguono i diversi contributi nei quali ciascun musicista presenta la sua storia, relativa alla  zona di appartenenza.
  
Se la natura del progetto lancia un ponte verso il futuro stabilendo le basi  per nuove prospettive, Oloob è comunque molto attento nel tributare onore al passato. Un passato che viene omaggiato nel terzo pezzo. La traccia vocale di questo brano è infatti opera dello storico gruppo palestinese Al 'Ashqeen. Un ensemble che ha fatto della resistenza e della lotta politica una ragione di vita le cui parole risultano attuali ancora oggi .
 
Il gran numero di artisti   partecipanti  a "Fasl" fa emergere una vasta gamma di problemi legati a ogni regione del mondo arabo . Ma i rapper presenti concordano all'unanimità su una questione centrale  : la causa palestinese .


Gli artisti che hanno partecipato al progetto sono :   Rasasa e Kaz  del gruppo  
Torabyeh (Giordania ) ,  Maqdisi e Watan di Egtya7 Underdround (Gerusalemme ) ,   Shahed Ayan , Abdel Jabbar , e Osloob dei  Katibe 5  (Beirut ) , Yassin appartenente a I -Voice ( Palestina) ,  Rami GB ( Ramallah ) , Khaled Marara e Mohammad Antar ( Gaza ) , Edd Abbas  cantante del gruppo  Fareeq al- Atrash ( Beirut ) , Rayess Bek (Beirut )  e Satti ( Giordania) .

Ormai veterano della scena rap mediorientale ( ha iniziato la sua attività nell'ormai lontano 2000) , Osloob ha realizzato un progetto davvero interessante . La sua opera si è evoluta in questi anni sia attraverso le produzioni del suo gruppo madre,  i Katibe 5 , sia attraverso continue collaborazioni con cantanti e musicisti provenienti da Palestina, Giordania, Libano e Siria.

Praticamente sconosciuto presso il pubblico occidentale é un artista da tenere decisamente sotto osservazione. Al pari di altri suoi colleghi rappresenta una nuova generazione di arabi che,  attraverso produzioni collaborative, sta realizzando un nuovo tipo di panarabismo   che anni di processi politici non sono mai riusciti a concretizzare .



 Osloob اسلوب -  Fasl  ف/صل




 
01 intro -Osloob

02 Shahed Ayan
03 al 'Ashqeen
04 Rasasa
05 Muhmmad Antar
06 Osloob
07 Abdel Jabbar

08 Satti
09 Interlude
10 Maqdisi  
11 Kaz
12 as sha'ar abdel rahman jasam
13 Rami GB
14 Khaled Marara  
15 Interlude with Hussein Kameh
16 Yassin (I-Voice)
17 Dany Baladi
18 Watan
19 Rayess Bek 

20 Naissam Jalal + Khatama

HERE
 

domenica 20 aprile 2014

Darine - دارين




Darine is a young Lebanese female singer and song-writer, born in 1984, in Tripoli, Lebanon, to a Lebanese father and Half-Swedish half-Romanian mother.. She grew up with a passion for R&B and hip hop music and pursued a career in producing and performing such music. Darine resides in, and is a citizen of, Sweden. She claims that though the fact that most her music is directed to hip-hop, R&B loving Arab audience, Sweden was a good place to cultivate her talent where she ended up with her buddy producer, SoulClap. 

Darine’s “Aiwa” became popular for the simple lyrics, heavy hip hop beat rotations, and sounds of Oriental string instruments. The song was released in summer 2004, produced by EMI music Arabia & PRO Music.

After the success of the first single, Darine released her album Ma Rulez, which included two versions of the song “Aiwa” along with 18 new tracks. The album included “Ja Leily” (pronounced “Ya Leily”). This was Darine’s second single, but the music video had a different version of the previously included track in the album. The album was produced Darin SoulClap, who Darine was introduced to in the summer of 2002. Darine relaunched a music video for her first hit “Aiwa”, which was not well received as the track already had a video. The broadcast of the new music video did not last long.





 


Darine دارين - Ma Rulez





01 Intro
02 Aiwa
03 Ma Rulez
04 By Your Side
05 Hey U
06 Yalla Tao
07 Played U
08 Holla Holla
09 So Hot Ya!
10 Ana Bitmanna
11 She's Saved
12 ya Leili
13 Gotta Let U Go
14 Can I Come
15 Mish Maoul
16 Outro
17 Aiwa Club Mix

HERE


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...