venerdì 27 dicembre 2024

3Phaz ٣فاز

 




3Phaz is an Egyptian music producer whose name began to circulate seriously on the occasion of the release of his first album in 2020. Released for the Egyptian label 100 copies and simply titled "Three Phase", this first work represented a new and powerful breath of fresh air for the club music scene. The sound proposed by 3Phaz, built largely on complex percussive patterns, very naturally incorporates both the classic elements of the most experimental club music and the sounds of chaabi, mahraganat and moulid music, generating a hybrid that is difficult to catalog in which the various components are systematically deconstructed.

Also in 2020, a cassette titled “Instant Dry Yeats” was released, belonging to Boomkat Editions, musical productions made by the Manchester record store. Compared to the songs made for the first album, the material contained here has a rougher character. The sound is configured on hypnotic rhythms full of a threatening force imbued with microtonal drones, chaabi drums, hardcore techno loops and psychedelic abstractions.

Promotionally, 3Phaz has chosen the path of complete anonymity, letting only his productions speak for themselves, which has allowed him great freedom of expression. His work has begun to arouse great interest also thanks to a series of Remixes made for various labels such as Rinse, Boomkat, Polaar, Nashazphone and Irsh. Worthy of note is his remix of the song “Ras El Ain” by Acid Arab, the flagship piece of the French group’s remix album.

In 2023 he released a new album. Produced for the English label Discrepant, “Ends Meet” confirms 3Phaz’s talent. The album continues and evolves the musical discourse of “Three Phase”, consolidating the style of this brilliant Egyptian producer. 

A key figure in his nation’s music scene, 3Phaz immediately attracted international attention, establishing himself as one of the best proposals in the club music scene. The concert held during the “Nuits Sonores” festival in Lyon, broadcast by Boiler Room TV, made the artist’s figure a little less mysterious and helped spread his work, which offers its best side live. 

Also in 2023, an EP entitled “DrumTraTrax” appeared on the market, created for the Colombian label TraTraTrax, containing three new songs and some remixes. Among the new proposals, the song “Drum Track” stands out, a lightning-fast sonic assault that has few equals. 

3Phaz, together with other exponents of Arab electronic music such as the Lebanese Liliane Chlela, the Palestinian Boykutt, the Tunisian Deena Abdelwahed and the members of the Tunisian musical collective Arabstazy, is the representative of a musical scene that has now come of age and presents itself as one of the most innovative realities of the last decade.

 

 

 

 


3Phaz è un produttore musicale egiziano il cui nome ha cominciato a circolare in modo serio in occasione dell’uscita del suo primo album nel 2020. Realizzato per l’etichetta egiziana 100 copies e intitolato semplicemente "Three Phase", questo primo lavoro ha rappresentato una nuova e potente ventata di aria fresca per la scena legata alla musica da club. Il suono proposto da 3Phaz, costruito in larga parte su pattern percussivi complessi , ingloba con molta naturalezza sia gli elementi classici della musica da club più sperimentale che le sonorità della musica chaabi, del mahraganat e del moulid generando un ibrido di difficile catalogazione nel quale le varie componenti vengono sistematicamente decostruite.

Sempre nel 2020 ha visto la luce una cassetta intitolata “Instant Dry Yeats” appartenente alle Boomkat Editions, produzioni musicali realizzate dal record store di Manchester. Rispetto ai brani realizzati per il primo album il materiale qui contenuto ha carattere più ruvido. Il suono è configurato su ritmi ipnotici pieni di una forza minacciosa intrisa di droni microtonali, tamburi chaabi, loop techno hardcore e astrazioni psichedeliche.


A livello promozionale 3Phaz ha scelto la strada del completo anonimato lasciando parlare per sé soltanto le sue produzioni, fatto che gli ha consentito una grande libertà espressiva. Il suo lavoro ha cominciato a suscitare grande interesse anche in virtù di una serie di Remixes realizzati per varie etichette come Rinse, Boomkat, Polaar, Nashazphone e Irsh. Degno di nota il suo remix del brano “Ras El Ain “ di Acid Arab, pezzo di punta dell’album di remixes del gruppo francese.

Nel 2023 realizza un nuovo album. Prodotto per l’etichetta inglese Discrepant, “ Ends Meet” rappresenta la conferma del talento di 3Phaz. L’album prosegue ed evolve il discorso musicale di "Three Phase", consolidando lo stile di questo brillante produttore egiziano.


Figura chiave della scena musicale della propria nazione, 3Phaz ha da subito attirato attenzione a livello internazionale imponendosi come una delle migliori proposte nell’ambito della musica da club.

Il concerto tenuto in occasione del festival “Nuits Sonores”a Lione, trasmesso da Boiler Room TV, ha reso un po' meno misteriosa la figura dell’artista e ha contribuito a diffondere il suo lavoro che dal vivo offre il lato migliore.

Sempre nel 2023 è apparso sul mercato un EP intitolato “DrumTraTrax”, realizzato per l’etichetta colombiana TraTraTrax, contenente tre nuovi brani e alcuni remixes. Tra le nuove proposte spicca il brano “ Drum Track “, un assalto sonico al fulmicotone che ha pochi eguali.


3Phaz, insieme ad altri esponenti della musica elettronica araba quali la libanese Liliane Chlela, Il palestinese Boykutt, la tunisina Deena Abdelwahed e i membri del collettivo musicale tunisino Arabstazy, è il rappresentante di una scena musicale ormai divenuta adulta che si presenta come una delle realtà più innovative dell’ultimo decennio.



 

 

 3Phaz - Three Phase

 


01 Dawayer
02 Siren
03 Drill
04 Exploit
05 Procession
06 Phase #5
07 Pressure
08 Pivot
09 Chaos Controlled

 HERE

 

 

 3Phaz – Instant Dry Yeast

 

HERE


 

 3Phaz - Ends Meet

 


01 Sharayet
02 Phlutes
03 Labash
04 Shoulder Dance
05 Pivot (Msh Shayef Version)
06 3P Type Beat
07 Shabber

 HERE

 

 3Phaz - DrumTraTrax

 


01 Drum Track
02 Red Strobe
03 Slomo Strut
04 Drum Track (OMAAR remix)
05 Slomo Strut (E-Saggila remix)
06 Slomo Strut (Amazondotcom remix)
07 Slomo Strut (ZULI's DJ Ahmed remix)

HERE



 3Phaz - Remixes, Collaborations & More



01 3Phaz - Cluster Drum
02 3Phaz - Big Feels
03 3Phaz - babababababawar
04 3Phaz - Bravamax
05 3phaz - Oscuro
06 3Phaz - Reset
07 3Phaz - YKK
08 3Phaz - Phazbaz
09 3Phaz, Abadir & Zuli - Beeka Book
10 Abadir Zuli & 3Phaz - Kabbut
11 Avernian & 3phaz - Heel Turn
12 Sébastien Forrester Feat 3Phaz - Steep
13 Flore - Coded Language (3Phaz Remix)
14 Acid Arab - Ras El Ain (3phaz Remix)
15 Ammar 808 - Yarima (3phaz remix)
16 Latinchat - Bomber (3Phaz Remix)
17 Hassan Abou Alam - Shalfata (3Phaz Remix)
18 Maurice Louca - It Will Set (3Phaz Remix )
19 Maxwell Simons - Devagar (feat Dj Iodosan) (3Phaz Remix)
20 No Recall - Fake a Smile (3Phaz Remix)
21 Oldyungmayn & Estoc - Grapple (3Phaz remix)
22 Only Now - Time's Up (3Phaz Remix)
23 Perera Elsewhere - Hold Tite (3phaz Remix)
24 Yas Reven - Etoy (3Phaz Remix)

HERE


martedì 13 agosto 2024

Asnam al masrah أصنام المسرح - Primal Ocean المحيط البدائي

 



Complex questions and tangled puzzles

A void that holds accountable mistakes made

Should I write about the existing society?

Or should I go back to the history of existence?

Where did we start? And how did we get there?

From liquid to solid

From square to triangle

From the time of the feminization of God or after the dominance of males?

The universe revolves on a chain of madness

Wars wake up and sleep on a buried answer !


Once upon a time, at the beginning of the creation theatre. The Father of the Gods appeared on this primal hill, on which the first features of life appeared. The names of these features were derived from the nature of the place, such as night, darkness, disappearance, and vibration, on this hill an egg of a goose lay, Al Saa’iha al Kobra, and it turned darkness into light.
This first light and first sound that dispelled darkness and signified the earth’s creation from water.
In the middle of it, there was an island called the Flame Island, and on this island, there was a tribe. They followed a religion called Kharanda’ and One of the most important teachings of their religion is “There is no such thing as absolute truth, Everyone is seeking their own”.


These are the only notes that accompany the album entitled "Primal Ocean". Made in 2014 by a mysterious duo from Ramallah called Asnam al masrah, the album offers an electronic excursion into the world of metaphysics and the esoteric. The guarantee of the project is the production of Muqata'a, one of the best and most brilliant artists that the land of Palestine has ever given birth to. Originally released on Soundcloud, the album was re-proposed in 2020 on the bandcamp page of the Palestinian label Meds (Mediteranos), a recent Palestinian musical reality that offers truly obscure but very very interesting experimental projects. The album proposed here (like all the works made by the label) represents an all-round artistic production. It goes beyond the political and social problems of the area and explores spiritual territories of a more universal nature. Upon its release it did not receive the right attention and like many projects born on the web it fell into oblivion. For this reason I decided to dedicate a post to it. In my opinion, this is one of the best projects born in Palestine in the last decades.






Domande complesse ed enigmi confusi.

Un vuoto che rende conto degli errori commessi.

Sto scrivendo della società esistente? 

Oppure torno alla storia dell'esistenza? 

Da dove abbiamo iniziato? Come siamo arrivati? 

Dal liquido al solido

Dal quadrato al triangolo 

Dal tempo della femminilizzazione di Dio o dopo il controllo maschile? 

L'universo è su una catena di follia 

Le guerre si svegliano e dormono per una risposta sepolta !


C'era una volta, all'inizio del teatro della creazione.

Il Padre degli Dei apparve su questa collina primordiale, sulla quale comparvero le prime caratteristiche della vita.

I nomi di queste caratteristiche derivavano dalla natura del luogo, come notte, oscurità, scomparsa e vibrazione, su questa collina depose un uovo un oca, Al Saa'iha al Kobra, e trasformò l'oscurità in luce. Questa prima luce e questo primo suono dissiparono l'oscurità e significarono la creazione della terra dall'acqua. Nel mezzo, c'era un'isola chiamata l'Isola della Fiamma, e su quest'isola c'era una tribù. Seguivano una religione chiamata Kharanda' e uno degli insegnamenti più importanti della loro religione è "Non esiste una verità assoluta, ognuno cerca la propria".


Queste sono le uniche note che corredano l'album intitolato Primal Ocean . Realizzato nel 2014 ad opera di un fantomatico duo proveniente da Ramallah denominatosi Asnam al masrah, l'album propone un escursione elettronica nel mondo della metafisica e dell'esoterico. A garanzia del progetto sta la produzione di Muqata'a ,uno dei migliori e più geniali artisti che la terra di Palestina abbia mai partorito.
Uscito originariamente su Soundcloud , l'album è stato riproposto nel 2020 sulla pagina bandcamp dell'etichetta palestinese Meds ( Mediteranos), una recente realtà musicale palestinese che propone progetti sperimentali davvero oscuri ma molto molto interessanti.
L'album qui proposto ( come tutti i lavori realizzati dall'etichetta) rappresenta una produzione artistica a tutto tondo. Va oltre le problematiche politiche e sociali dell'area ed esplora territori spirituali dal carattere più universale.

Alla sua uscita non ha ricevuto la giusta attenzione e come molti progetti nati nel web è caduto nel dimenticatoio. Per questo motivo ho deciso dedicargli un post. A mio parere si tratta di uno dei migliori progetti nati in Palestina negli ultimi decenni.






Asnam al masrah أصنام المسرح - Primal Ocean المحيط البدائي



01 Al khadm al azaly الخضم الأزلي
02 Al Raqs Ma' Hawwa' الرقص مع
03 Naseej A'nkh Amon نسيج عنخ آمون
04 Dar al hayawan دار الحيوان
05 Esqat Najmi إسقاط نَجمي
06 Iktafi Bil Samt إِكتفِ بالصَّمْت


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martedì 16 aprile 2024

Magdy El Husseiny مجدي الحسيني

 




Magdy Al-Husseini is an Egyptian keyboardist born in 1942 in the village of Beni Hussein located in the Governorate of Assiut in Upper Egypt. 

He spent the first years of his life in his native village but later moved to Cairo due to the work commitments of his father, a professor of botany at the Faculty of Agriculture.

 He came into contact with music at an early age; the musician Zakaria Ahmed, considered one of the pillars of the revival of Arab music, was in fact a friend of his father and occasional concerts in the family home were not unusual. The Tarab and the arias of artists such as Mohammed Abdel Wahab, Shahrazad, Nadra Amin and Umm Kulthum filled the domestic rooms and the family did not take long to realize how gifted their little son was who,  at just four years old, already knew how to master a complex instrument like the piano. 

His first official approach to the world of music saw him taking part in a children's program in which he performed with the keyboard he had started practicing with at home and at school. In those years he met for the first time the nightingale of the Nile, the great Abdel Halim Hafez, guest of "Children's Paradise", a program that would favor the artistic careers, not only of Magdy al Hussein himself, but of future stars of Arab music such as Hani Shaker, Safaa Abu Saoud and Noura Qadry. 

The discovery of the music of Strauss, Mozart and Beethoven will lead the young Magdy al Husseini to deepen and love Western music and at a very young age he will form his first band called "The Black Coasts" with which he will juggle his keyboard in pieces from the jazz repertoire and American rock.

Thanks to his guitarist friend Omar Khorshid, ten years after the first meeting, he came into contact with Abdel Halim Hafez who was working on the songs for the film "Aby Fawq Al-Shagara" and was thinking of introducing an electric keyboard on some songs . He went to the singer's house and played in his particular style. From that moment an understanding will be established between the two which will soon turn into a great friendship.

Abdel-Halim Hafez will enlist him as an active member of "Al Firqa al Masiya" the orchestra founded by Ahmed Fouad Hassan which has accompanied the singer's performances for years. In the beginning Magdy Al-Husseini will only participate in studio recordings and will be prevented from performing in public due to his young age. 

In an age of strong modernization of Arab music Magdy Al-Husseini will be able to find his place alongside the giants of the genre. He lent his art to the orchestras of great musicians such as Mohammed Abdel Wahab, Baligh Hamdi, Farid al Atrash and Riad Al Sunbati, accompanying with his keyboard the voices of queens of Arabic song such as Warda, Fayza Ahmed and the great Umm Kulthum with whom he collaborated at the age of sixteen. Despite his collaborations, he will always remain linked to Abdel Halim Hafez and will accompany him until the end of his career which ended with his death in 1977.

An eccentric artist, he is considered one of the fastest keyboard players in the world and has made a unique and indisputable contribution to 20th century Arabic music. He stood out for a certain period of his career for his creativity expressed with a difficult and complex instrument like the keyboard and for his decidedly particular clothing. 

During the 1970s he released various albums in which he revisited his mentor's repertoire. A 1974 album entitled “Malik al Awargh” (The King of the Organ) is a highly sought after (and very expensive) record in the collecting world and can be considered the quintessence of his art.

While maintaining the status of a great artist, during the 1980s he worked and performed mainly abroad for the Arab communities of various countries. He worked for the cinema creating various soundtracks and, while remaining within the musical environment, led a fairly withdrawn life filled, in his words, essentially with memories, faithful to the music of his great friend.

In 2008, the International Festival of Egyptian Journalists awarded him the Award for Best Soundtrack for the radio series “Amira al hubb wa al harb” (Princess of Love and War) with the figure of the iconic singer Asmahan at its center . The success of the radio series motivated those responsible to turn it into a television series.

In recent years Magdy al Hussein returned to perform in the United States as a guest of the group "Zamman" with whom he returned to making his fingers fly on his keyboard performing great classics of the past. 

News of his death spread last year. The news, false and unmotivated, was promptly denied by his son Hossam al Husseini, rapper (former member of the rap group Arabian Knightz) and actor, whom Magdy al Hussein had with the actress Nihal Anbar from whom he separated several years ago .

 

 

 

 




Magdy Al-Husseini è un tastierista egiziano nato nel 1942 presso il villaggio di Beni Hussein sito nel Governatorato di Assiut nell'Alto Egitto. Trascorre i primi anni di vita nel villaggio natio ma si trasferisce in seguito al Cairo a causa degli impegni di lavoro del padre, professore di botanica alla Facoltà di Agraria.

Entra in contatto con la musica in tenera eta ; il musicista Zakaria Ahmed , considerato uno dei pilastri della rinascita della musica araba, era infatti amico del padre e non erano inusuali concerti occasionali nella casa di famiglia .

Il Tarab e le arie di artisti quali 
Mohammed Abdel Wahab, Shahrazad, Nadra Amin  e Umm Kulthum riempivano le stanze domestiche e la famiglia non tardò ad accorgersi di quanto fosse dotato il figlioletto che a soli quattro anni sapeva già districarsi con uno strumento complesso come il pianoforte.

Il suo primo approccio ufficiale al mondo della musica lo vede partecipare a un programma per bambini nel quale si esibisce con la tastiera con la quale aveva iniziato a fare pratica a casa e a scuola. In quegli anni incontra per la prima volta l’usignolo del Nilo, il grande 
Abdel Halim Hafez, ospite de “Il Paradiso dei Bambini”, programma che favorirà la carriera artistica, oltre che dello stesso Magdy al Hussein, di future star della musica araba quali Hani Shaker, Safaa Abu Saoud e Noura Qadry .

La scoperta della musica di Strauss, Mozart e Beethoven porterà il giovane Magdy al Husseini ad approfondire ed amare la musica occidentale e giovanissimo formerà la sua prima band chiamata “ The Black Coasts”con la quale si destreggerà con la sua tastiera in brani del repertorio jazz e rock americano.



Grazie al sua amico chitarrista Omar Khorshid, entrerà in contatto, dieci anni dopo il primo incontro, con Abdel Halim Hafez il quale stava lavorando alle canzoni del film “ Aby Fawq Al-Shagara “ e stava meditando di introdurre una tastiera elettrica su alcuni brani . Si recò a casa del cantante e suonò nel suo particolare stile. Dal quel momento si stabilirà tra i due un intesa che si trasformerà presto in una grande amicizia.


Abdel-Halim Hafez lo arruolerà come membro attivo della “ Al Firqa al Masiya” l’orchestra fondata da Ahmed Fouad Hassan che ha accompagnato le esibizioni del cantante per anni. Nei primi tempi Magdy Al-Husseini parteciperà solo alle registrazioni in studio e gli verrà impedita l’esibizione in pubblico a causa della sua giovane età.

In un momento di forte modernizzazione della musica araba Magdy Al-Husseini riuscirà a trovare il proprio posto accanto ai giganti del genere. Presterà la sua arte alle orchestre di grandi musicisti quali Mohammed Abdel Wahab, Baligh Hamdi, Farid al Atrash e Riad Al Sunbati accompagnando con la sua tastiera le voci di regine della canzone araba come Warda , Fayza ahmed e la grande Umm Kulthum con la quale collaborò all’età di sedici anni.

Malgrado le collaborazioni, rimarrà sempre legato ad Abdel Halim Hafez e lo accompagnerà sino alla fine della sua carriera terminata con il suo decesso nel 1977.

Artista eccentrico , viene considerato un dei tastieristi più veloci del mondo, ha data un contributo unico e indiscutibile alla musica araba del xx secolo. Si è distinto per un certo periodo della sua carriera per la sua creatività esplicitata con uno strumento difficile e complesso come la tastiera e per il suo abbigliamento decisamente particolare. Ha realizzato nel corso degli anni ‘70 vari album nei quali rivisitava il repertorio del suo mentore . Un suo album del 1974 intitolato “ Malik al Awargh” ( Il re dell’organo) è un oggetto molto ricercato ( e molto costoso) nel mondo del collezionismo e può essere considerato come la quintessenza della sua arte.


Pur mantenendo lo status di grande artista, nel corso degli anni ‘80 ha lavorato e si è esibito principalmente all’estero per le comunità arabe di vari paesi.

Ha lavorato per il cinema realizzando varie colonne sonore e, pur rimanendo all’interno dell’ambiente musicale, a condotto una vita abbastanza ritirata intrisa , secondo le sue parole, essenzialmente di ricordi, fedele alla musica del suo grande amico. 

Nel 2008, il Festival Internazionale dei Giornalisti Egiziani gli ha conferito il Premio per la Miglior Colonna Sonora per la serie radiofonica “ Amira al hubb wa al harb” (Principessa dell’amore e della gueraa ) con al centro la figura dell’iconica cantante Asmahan . Il successo della serie radiofonica ha motivato i responsabili a trasformarla in una serie televisiva. In anni recenti Magdy al Hussein è tornato ad esibirsi negli stati uniti come ospite del gruppo “Zamman” con il quale è tornato a far volare le dita sulla sua tastiera eseguendo grandi classici del passato.

Lo scorso anno si è diffusa la notizia della sua morte. La notizia, falsa e immotivata, è stata smentita prontamente dal figlio Hossam al-Husseini , rapper ( ex membro del guppo rap Arabian Knightz ) e attore, che Magdy al Hussein ha avuto dall’attrice Nihal Anbar dalla quale si è separato parecchi anni fa.

 


 

Magdy El Husseiny مجدي الحسيني - Malik Al Awaragh ملك الاورغ

 


A1 Ya Salat Al Zein يا صلاة الزين
A2 Arqousi Ya Helwa ارقصي يا حلوة
A3 Al Sah Al Dah Embo السّح ادح امبو
A4 Lamma Badah Ya Tathanna لما بدى يتثنى
B1 Ya Mal Al Shaam يا مال الشام
B2 Ya bur Dana يا بور دنى
B3 Ya 'ayn muliyatayni يا عين موليتين
B4 Qaduk Al mias قدك المياس
B5 Al Mamyutiyya  المميوطيّة

 HERE

 



Magdy El Husseiny مجدي الحسيني -Musiqa li aghana 'arabiyya موسيقى لأغانى عربية

 


A1 Ya Darah Dura يا داره دورى
A2 Nurah al khil نوه الخيل
A3 Ya Sarih يا ساريه
A4 Bi'ad بعاد
B1 Ayuh أيوه
B2 Al bint Baydah البنت بيضه
B3 Tibb Qula طب قولى
B4 Mayta Ashufak ميتى اشوفك

 HERE

 

 Magdy El Husseiny مجدي الحسيني -Musiqa aghania 'abd al Halim موسيقى اغانيى عبد الحليم

 


A1 'ala qad Shuq على قد الشوق
A2 Wahyat qalbi وحياة قلبى
A3 Bahlam Beek بحلم بيك
A3 La tilimata لاتلمتى
B1 Hiya dy Hiya هى دى هى
B2 Awal Marra اول مرة
B3 Asmar Ya asmarany اسمر يا لسمرانى
B4 Khosara خسارة
B5 Ya Sidi Amrak ياسيدى امرك

 HERE

 

 Magdy El Husseiny مجدي الحسيني - Fy Rehab El ayaman في رحاب الايمان

 


01 El reda We El nour الرضا والنور
02 Lagll El nabi لجل النبي
03 Tala' El badro Alayna طلع البدر علينا
04 El adhan الاّذان

 HERE

 


venerdì 12 aprile 2024

Arab Tunes Dj set at Home # 3

 


Third and final part of the DJ set held at home between March and April for friends and relatives


Set List :


Muhamad Pact - Harf al lam
Arrab & Halim - Mawood
Ismail Essalah Feat. Nabil Sansi - Jit Dhifkom
Rust - Bardak
Abd Hamed - Dabke (Tropikal Camel Edit)
Tyrvnt - Yedder (Berber Electro)
Amr Diab - Mestaghrab Leeh (Monostone Remix)
Boshoco - Hajetna (SC edit)
Ateoo & Momo Ryuk - Atlas Feat. Hassania
Sevendoors Feat. Yasmine Hamdan - Movement Of Hal (facettes Edit)
S t e p h a n o - Taha Feat. Ahmed echo
Enam - Wa Yami Feat. Salah Hammadi
Jimmy Feat M.Farag - Salamat ( Original Mix )
FNX Omar - Oud (Original Mix)
Sabo & Amine K - Tiniri (Extended)
Abd El Baset Hamouda - Ana Teer Gareeh (Arrab Remix)
Zenobia Feat.. Sama Shuhhok- Ya Yuma

HERE


sabato 6 aprile 2024

Arab Tunes Dj set at Home # 2

 


A further DJ set held at home for friends and family


Set List :


Augizi & Fahim - Ahl El Maghna (Original Mix)
Soap Kills - Galbi (Remixed)
Boshoco - Warda Feat.Natacha Atlas
Massar Egbari - Mersal (A-Slam & K.A.E Remix)
Nakriz - Dalouna
Rawi Vs Kamilya Jubran - Miraat Al - Hijarah
Tyban Feat. Warda - Batwnes Beek (Extended Vocal Mix Cut)
Laroz Camel Rider feat. Rachela - Lila Lila (Keybe Remix)
S.a.l.a.h. feat. Lama Sumlaji - Rooh
Armen Miran & Hraach - Aldebaran (Dj Shamsa feat. Farah Chamma Edit)
Levant trip Feat. Reem Banna (Arab Tunes Edit)
Tamer El Derini - Gamalak
Shah - Yabki Wa Yadhak feat. Obada
Shkoon - Jarra (Boshoco Remix)
Zuma Dionys x Omerar Nanda - Balantash (Rasi Z Remix)
Taxi Kebab - Nebniw el Ghad

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lunedì 1 aprile 2024

Arab Tunes Dj set at Home

 



A DJ set held at home for friends and relatives....Middle Eastern rhythms and flavors for dancing.....very good stuff


Set List :


Alf Leila Wa Leila  (Jawad Benissa Remix )
Habibi (Scorpion Remix)
Acid Arab - Rachid Trip (Feat. Rachid Taha)
Deep Soul - Watra
Momo Ryuk & Khalid Elhamri - Bladi B3ida
Bab L' Bluz - Gnawa Beat (Bayaka Remix)
Nakriz - Moniety (Boshoco Acid Mix)
Boshoco - Semsem
Jugurtha - Khayyam (AsK remix)
Naamane - Fairuz Exclusive Version  
Zied Gharsa - Zaama Nar Tatfachi (Wail Bouri Remix)
Yaas - Eetab
Hazem B - Erg (feat. Nidhal Yahyaoui)
Kaazan - Mu Insaaf
Acid Arab - Ya Mahla (Feat. Wael Alkak)
Sahalé - Middle Eastern Promises
Cheb Khaled - Abdel Kader (Mont Rouge Remix)
Jabo & Gan Gah - Baraka
Ghoula - Iwaywa

 HERE

 

 

 

 


 

 

 

 

 


giovedì 28 marzo 2024

Ahmed Fouad Hassan أحمد فؤاد حسن

 

 

Ahmed Fouad Hassan was a great Egyptian musician and composer born in Cairo on 12 June 1926 in the 'Abdin neighborhood (some sources report 1928 as the year of birth).  

Throughout his childhood he was subject to serious health problems, which significantly slowed down his studies. Suffering from diphtheria as a child, he underwent various surgeries that forced him to lead a rather difficult life. When, at the height of his career, they ask him what the secret of his artistic creativity is, he will mention the radio that was given to him as a child and the Egyptian musician Mohammed Abdel Wahab.

  In 1946 he graduated from the Fouad I Institute of Arabic Music and continued his studies at the Higher Institute of Arabic Theatrical Music where he obtained a degree in 1949 specializing in the art of Qanun. His apprenticeship as a musician will take place with the Abd el Rahman el Khatib orchestra but he will soon give life to the "Al-Firqa Al-Masiya" which will become one of the most appreciated and renowned orchestras in the Arab world offering its services to artists such as Abdel Halim Hafez, Warda Al-Jazairia and  Fayza Ahmed   and will nurture future prodigies such as Hany Mehanna and Omar Khorshid.

During his career he will hold various prestigious positions, he will be a professor of music at Helwan University, Vice President of the Society of Authors, Composers and Publishers and a member of the Supreme Council of Culture and of the Music Committee of the Supreme Council of Arts and Letters. He will be awarded various awards and generations of musicians will graduate under his guidance, through their work with "Al-Firqa Al-Masiya"

For a certain period he was married to the belly dancer Najwa Fouad, a marriage that greatly benefited the latter's career. They later divorced due to the dancer's staunch refusal to have children, which would have compromised her career. 

Upon his death on October 3, 1993, Ahmed Fouad Hassan will leave a legacy of hundreds of compositions, some of which have become great classics of Arab music. On that date the great orchestra he created will also cease to exist.

 

 








Ahmed Fouad Hassan è stato un grande musicista e compositore egiziano nato al Cairo il 12 giugno 1926 nel quartiere di 'Abdin ( alcune fonti riportano il 1928 come anno di nascita).

Nel corso della sua infanzia è stato soggetto a gravi problemi di salute, fatto che ha notevolmente rallentato i suoi studi. Affetto da difterite da bambino, fu sottoposto a vari interventi chirurgici che lo costringeranno ad una vita piuttosto difficile.

Quando, all’apice della carriera, gli verrà chiesto quale sia il segreto della sua creatività artistica egli citerà La radio che gli fu regalata da bambino e il musicista egiziano Mohammed Abdel Wahab .

Nel 1946 si diplomerà presso l'Istituto Fouad I di Musica Araba e proseguirà i suoi studi all'Istituto Superiore di Musica Teatrale Araba presso il quale conseguirà una laurea nel 1949 specializzandosi nell’arte del Qanun.

Il suo apprendistato come musicista si svolgerà con l’orchestra di Abd el Rahman el Khatib ma ben presto darà vita alla "Al-Firqa Al-Masiya" che diverrà una delle più apprezzate e rinomate orchestre del mondo arabo che offrirà i propri servigi ad artisti quali Abdel Halim Hafez, Warda Al-Jazairia e Fayza Ahmed  allevando futuri prodigi quali Hany Mehanna e Omar Khorshid.



Nel corso della sua carriera ricoprirà vari incarichi prestigiosi, sarà docente di musica presso l’ Università di Helwan, Vicepresidente della Società degli Autori, Compositori ed Editori e membro del Consiglio Supremo della Cultura e del Comitato Musicale del Consiglio Supremo delle Arti e delle Lettere. Gli verranno conferiti vari riconoscimenti e generazioni di musicisti si  diplomeranno sotto la sua guida, attraverso il loro lavoro con la "Al-Firqa Al-Masiya" .

Per una certo periodo è stato sposato con la danzatrice del ventre Najwa Fouad, matrimonio che ha giovato non poco alla carriera di quest’ultima. Divorzieranno in seguito a causa dello strenuo rifiuto della danzatrice di avere figli, cosa che avrebbe compromesso la sua carriera artistica.

Alla sua morte, avvenuta il 03 ottobre 1993, Ahmed Fouad Hassan lascerà in eredità centinaia di composizioni alcune delle quali sono divenute grandi classici della musica araba . In tale data cesserà di esistere anche la grande orchestra da lui creata. 







Ahmed Fouad Hassan أحمد فؤاد حسن - Music of the Bedouin Bandit




A1 Whirling Sands
A2 Bolero Ala Drums
A3 a) Dubki
A3 b) Egyptian Caravan
A4 Caravina
A5 Eb Si Olanda
B1 Dance of the Djiens
B2 Cocktails
B3 a) Hali Men
B3 b) Chifti No.2
B4 Jazz Araby
B5 Kashlama

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Ahmad Fuad Hasan & Al Firqa Al Masiyya أحمد فؤاد حسن و الفرقة الماسية - Hareem Dance



A1 Najwa نجوى
A2 'Awatif عواطف
A3 Mabruk مبروك
A4 Dimashq دمشق
B1 Layali ليالي
B2 Tuha توحة
B3 Raq Al Ghawazi  رقص الغوازي
B4 Samba سامبا

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Ahmed Fouad Hassan أحمد فؤاد حسن - Belly Dance مهرجان الرقص




A1 Fares Men Al Chark فارس من الشرق
A2 Mahrajan Al Raks مهرجان الرقص
B1 Rakset El Ghazal رقصة الغزال
B2 Al Mushrabiya المشربيه
B3 Samia ساميه

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Ahmed Fouad Hassan أحمد فؤاد حسن - Philips – HE 434.022

 


A1 El Mouled المولد
A2 Hekayet Hob حكاية حب
B1 Baheya باهية
B2 Casablanca كازابلانكا

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Ahmed Fouad Hassan أحمد فؤاد حسن - Khan Al Khalili خان الخليلي

 



01 Abeer عبير
02 Khan Al Khalili خان الخليلي
03 Layalina ليالينا
04 Salma سلمى
05 Ayob ايوب
06 Al Hob Zaman الحب زمان
07 Al Qahera القاهرة
08 Domo’a Al Layel دموع البلبل
09 Darawesh الدروايش

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Ahmed Fouad Hassan أحمد فؤاد حسن - Jamilah Records

 


01 Nadia ناديا
02 Ah ya zeyn اه يازين
03 Bi'ad بعاد
04 Hayaty حياتي
05 Al Asil الاصيل
06 Laila al 'omr ليلة العمر
07 Sahretna سهرتنا
08 Rabia رابية
09 Habiby حبيبي
10 Na'asa ناعسة
11 Hassan حسن
12 Harb Uktubr حرب اوكتوبر
13 Misr مصر 73

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Ahmed Fouad Hassan أحمد فؤاد حسن - First Radiophonic Concert الحفل الموسيقي الإذاعي الأول

 


01 Hona al Qahira هنا القاهرة
02 Sama'i 'Ajam 'Ashiran سماعى عجم عشيران
03 Dhikriaty ذكرياتى
04 Khatwa Habibi خطوة حبيبى
05 Sama'i Hezam سماعى هزام
06 Dumu' al Bulbul دموع البلبل
07 Fatafit al Sukkar فتافيت السكر
08 Sahr al-Sharq سحر الشرق
09 Ya Nasiny ياناسينى
10 Daffat qalb دقات قلب
11 Mudnak Gafah مضناك جفاه
12 Al-Karnak الكرنك

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