sabato 3 novembre 2012

Dina El Wedidi دينا الوديدي







Dina was born on October 1st, 1987 in Cairo, Egypt, where she grew up to build a charming personality inspired by the heritage and identity of this city.
She studied Oriental Literature with specialization in Turkish and Persian literature at the Cairo University, where she graduated on 2008.
Dina discovered her passion to music at the age of 19 when she joined “El Warsha Theater Troupe” and where
she learned how to sing all kinds of traditional music, starting with “El Sira el Hilalayia” to the Classics of the 1920s.
With her tutor Maged Soliman, she discovered the potentials of her voice and how to use it. Dina performed with him in “Habayebna” band where they performed El Sheikh Imam Songs and other folkloric songs.
To fine-tune her talent, she participated in many musical workshops and trainings with the award-winning Grammy Award, Fathy Salama and other independent bands in Egypt and beyond. All of that developed her musical background, introduced her to different genres and enriched her musical culture.
On 2008, Dina composed her first piece for her song El Haram, and since then, she composes music for lyrics that inspire her to be sung by her or others, however, she is not presenting herself as a music composer yet trying to focus on her singing.
This year Dina El wedidi is taking part at the Rolex Arts Initiative as a promising international artist with the famous Brazilian singer Gilberto Gil as her mentor, which is a turning point in her musical career.
During this year Dina will be touring and performing with Gill in many international music festivals worldwide.




ولدت دينا في عام 1987 في القاهرة حيث عاشت وكبرت مطبوعة بتراث وهوية المدينة التي كبرت فيها. والذي ساعدها في بناء شخصية مختلفة وهوية منفردة.
درست الللغة التركية في قسم الدراسات الشرقية في جامعة القاهرةـ وتخرجت منها في العام 2008. اكتشفت دينا شغفها بالموسيقى في عمر ال 19 حين انضمت الى فرقة "الورشة"
تعلمت غناء السيرة الهلالية والملاحم الشعبية مع فرقة الشيخ زين، وعملت مع فرقة الورشة منذ العام 2007 كمغنية وممثلة، فعززت تجربتها في الغناء الشعبي والفلكلور المغنى. كما ومن خلا ل عملها مع الورشة تدربت على أغنيات من التراث الغنائي المصري والعربي في بدايات القرن الماضي. 
شاركت مع الورشة في تقديم اكثر من 28 عرض في اماكن متعددة داخل مصر، في الوطن العربي وفي بعض الدول الاوروبية.
تدربت على يد ماجد سليمان، وهو الذي ساعدها في اكتشاف صوتهاوقدراتها وكيفية استعماله والغناء بشكل محترف.
ادت دينا معه ومع فرقة "حبايبنا"، التي اسسها، العديد من اغاني الشيخ امام وغيرها من الاغاني التقليدية.
بهدف صقل موهبتها، شاركت في العديد من الورش التدريبية على الموسيقى مع فتحي سلامة(الحائز على جائزة جرامي العالمية) كما مع غيره من الفرق المستقلة في مصر وخارجها.
ساهم كل هذا في بناء خلفية موسيقة قوية بالاضافة الى تعريفها على مختلف الانواع الموسيقية ما اغنى ثقافتها الموسيقية
.
في العام 2008، لحنت دينا اول اغنية لها بعنوان "الحرام" ومنذ ذلك الحين وهي تؤلف الالحان للأغاني التي يلهمها كلامها، كي تغنيها او يغنيها اخرين. غير انها لم تبدأ بتقديم نفسها كملحنة بعد وتصب كل تركيزها في المرحلة الحالية على الغناء. 

تشارك دينا هذا العام في مبادرة رولكس الدولية لرعاية المواهب الفنية الشابة مع المغني و الموسيقي البرازيلي الشهير جيلبيرتو جيل، مما يعد نقطة تحول هامة في مشوارها الفني و الموسيقي، حيث تستعد للقيام بعدة جولات فنية، خلال العام مع نظيرها البرازيلي 
جيلبيرتو جيل ، لإحياء حفلات غنائية في عدد من المهرجانات الدولية حول العالم .

(Source : Facebook)



Dina El Wedidi دينا الوديدي - Some songs





01 Ala Waraa Elfol على ورق الفل دلّعني

02 We7da وحده
03 El ors العُرس - Dina El Wedidi with Maryam Saleh
04 A7snlak tb3d w tsabny
05 A7eih a7eih احيه احيه
06 el Sira El-Helalya  السيرة الهلالية
07 yu7addithuny shagar يحدثنى الشجر
08 ba'adi El Biban بعد البيبان
09 el haram الحرام- Dina El Wedidi with Habayebna Band
10 Zayyeno jesmo
11 mawal ana ibtaliyat موال انا ابتليت
12 Tedawar We Tergae تدور وترجع
13 Humming
14 Ending


HERE


2 commenti:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...